3 proste zasady zarządzania czasem dla osób pracujących w IT.

Jeżeli pracujesz w IT, to pewnie wiesz jak ważne są terminy. Do wtorku trzeba oddać kawałek kodu, do piątku pokazać wstępny design strony, do poniedziałku stworzyć szablon, stworzyć schemat, etc. Pytanie jednak brzmi, jak to zrobić, żeby nie robić tego na ostatnią chwilę, czyli jak zarządzać swoim czasem pracując w IT?

zarzadzanieczasem

Po pierwsze, podziel pracę na mniejsze kawałki.

Bez względu na to czy Twoim zadaniem jest napisanie kodu nowej wyszukiwarki internetowej czy stworzenie strony www, każda praca jest podzielna na mniejsze kawałki. Podziel pracę na mniejsze części. Pomyśl z jakich elementów będzie się składał kod czy strona internetowa. Zastanów się jakie elementy są pewnymi całościami (linearnie lub funkcjonalnie).

Po drugie, ustal czas który poświęcisz na dany fragment pracy.

Jeżeli wiesz, że ostateczny termin jest w piątek, a na razie jest poniedziałek, to ustal jakie elementy powinny być gotowe na wtorek, środę, czwartek. Możesz zrobić to bardziej szczegółowo, np. poniedziałek: 2h na x, 3h na y, 2h na z. Efekt: xyz. I tak dalej.

Po trzecie, zrewiduj plan zanim będzie za późno.

Tak, bardzo możliwe, że przeszacowałeś/przeszacowałaś swoje możliwości klepania kodu i nie uda Ci się danego dnia zrobić tyle ile było w planie. Jeżeli tak się stanie, jeszcze tego samego dnia, najlepiej pod koniec dnia, zrewiduj plan na kolejne dni, żeby wciąż mieć jasność jakiego planu się trzymać. Bez takiej rewizji, już pierwszego dnia, możesz wpaść w „zaległości”, a lepiej mieć nowy plan niż pracować na planie, który się nie sprawdza. „Zaległości” w pracy sprawiają, że zupełnie inaczej podchodzimy do działań, które mamy wykonać, stajemy się mniej efektywni (zazwyczaj, bo oczywiście są jednostki, które lubią wiedzieć, że „są w plecy z terminami” i to ich motywuje). Nowy plan powinien być bardziej realny i prędzej może udać się dotrzymać kolejnych samodzielnie wyznaczonych terminów, które ostatecznie przełożą się na termin odgórny – np. przedstawienie efektów pracy klientowi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *