Dobre CV przepustką do wymarzonej kariery – porady na temat pisania CV (cz. 2 – forma)

on

Z ostatniej notki wiecie już jaka treść powinna znaleźć się w CV. Teraz pora na formę, czyli jak to ułożyć na stronie A4, żeby wyglądało to estetycznie i zachęcająco.

IMIĘ i NAZWISKO
Po pierwsze, na samej górze strony napiszcie wyraźnie swoje IMIĘ i NAZWISKO. Możecie je pogrubić. Waszym zadaniem jest między innymi zapadnięcie w pamięć rekruterów, ważne jest więc, żeby od razu wiedzieli oni jak się nazywacie i żeby podczas czytania Waszego CV, nawet jeśli ich uwaga się na chwilę rozproszy, w każdej chwili wiedzieli jak się nazywa osoba, której CV właśnie analizują. Dzięki wyraźnie napisanemu imieniu i nazwisku na górze strony prędzej Was zapamiętają.

DANE KONTAKTOWE I ZDJĘCIE
Pod imieniem i nazwiskiem umieśćcie z lewej strony swoje dane kontaktowe, a z prawej strony zdjęcie.
Zdjęcie ogólnie nie jest wymagane, ale podobnie jak we wszelkich portalach społecznościowych – może być przydatne. Jeżeli nie chcecie umieszczać swojego zdjęcia w CV nie musicie. Jeżeli zdecydujecie się je w CV umieścić, powinno ono być dostosowane do firmy do której staracie się aplikować (bardziej/mniej na luzie, zdjęcie twarzy/zdjęcie całej sylwetki – jak ktoś chciałby zostać informatykiem na siłowni i ma się czym pochwalić to może wrzucić takowe).

CEL ZŁOŻENIA CV
Umieśćcie go pod danymi. Możecie go wyśrodkować lub wyjustować. Nie ma żadnych konkretnych wytycznych w tej kwestii.

DOŚWIADCZENIE ZAWODOWE
Najlepiej stwórzcie sobie tabelkę dwukolumnową. W lewej kolumnie wpisujecie daty w których zdobywaliście doświadczenie, w prawej na tej samej wysokości co daty nazwę firmy i stanowisko. Możecie to pogrubić.
Pod nazwą firmy i stanowiskiem, już bez pogrubienia, wpisujecie swoje obowiązki z danego stanowiska.
W ten sposób powinna powstać przejrzysta forma opisu waszego doświadczenia.

WYKSZTAŁCENIE
Wykształcenie wpisujecie podobnie jak doświadczenie zawodowe – daty po lewej, reszta informacji po prawej.

DODATKOWE UMIEJĘTNOŚCI
Tu możecie albo zdecydować się na:
– kontynuację stylu dwukolumnowego – z lewej data uzyskania certyfikatu, zaświadczenia, ukończenia konkretnego kursu, z prawej nazwa,
– styl jednokolumnowy – wypisujecie jedną umiejętność pod drugą z ewentualnym wpisaniem dat w nawiasach,
– styl ciągły – wypisujecie wszystko jak w zdaniu, oddzielacie jedynie przecinkami, ew. możecie umieścić cyfry w nawiasach wskazujące na kolejną umiejętność: (1) x, (2) y, (3) z.
O tym jaki styl wybrać możecie zdecydować po tym jak zobaczycie ile miejsca Wam zostanie gdy na kartce znajdą się już Wasze doświadczenia zawodowe i wykształcenie.

ZAINTERESOWANIA
Zainteresowania wypisujecie stylem ciągłym.

FORMUŁA O ZGODZIE NA PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
Formułę piszecie jednym zdaniem czcionką mniejszą niż treść CV, ale na tyle dużą, żeby dało się ją jednak odczytać.

I to powinno wystarczyć. Oczywiście możecie na przykład dodać jeszcze jakieś ozdobniki (np. linie oddzielające poszczególne elementy, etc.), ale to już według uznania.

Pamiętajcie, żeby na koniec sprawdzić jeszcze raz wszelkie literówki, podwójne spacje, justowania (i oczywiście ortografię i gramatykę). Możecie też pokazać komuś znajomemu swoje CV, żeby usłyszeć czy ma jakieś uwagi.

Powodzenia.