Portfolio – kilka kroków pomocnych przy jego tworzeniu

W ostatnich wpisach było o CV i liście motywacyjnym. Dziś o tworzeniu i prezentacji własnego portfolio. Portfolio może być zdecydowanie skuteczniejszym narzędziem pomocnym w przekonaniu pracodawcy, że nadajemy się do pracy w jego firmie.

O ile, żeby stworzyć CV i LM wystarczy przypomnieć sobie co do tej pory robiliśmy, usiąść przed komputerem i spisać to wszystko, o tyle przy tworzeniu portfolio trzeba będzie się trochę bardziej zmobilizować do działania. Poniżej znajdziecie informację o kilku kolejnych krokach, które mogą Wam pomóc w ogarnięciu tematu portfolio.

1.
Do utworzenia portfolio będziemy przede wszystkim potrzebowali zerknąć na swoje CV, swój list motywacyjny i wypisać sobie wszystko to co do tej pory zrobiliśmy.

2.
Drugim krokiem będzie wybór najlepszych według nas projektów, które zrealizowaliśmy. To mogą być zaprojektowane strony, wizytówki, grafiki do gry, aplikacje do smartfonów, fragmenty kodu, etc.

3.
Trzecim krokiem będzie sprawdzenie, które z tych naszych najlepszych dzieł możemy upublicznić, tak żeby nie mieć problemów z klientami, dla których dzieła te wykonaliśmy. Tu warto sięgnąć do umów lub wprost zapytać klientów, czy możemy się pochwalić w swoim portfolio fragmentem tego co dla nich wykonaliśmy.

4.
Jak już będziemy mieli wybrane i zatwierdzone do publikacji portfolio, trzeba będzie ustalić kolejność prezentacji naszych dzieł. Mogłoby się wydawać, że najlepszym pomysłem jest pokazać od razu na początku to co mamy najlepsze, a w dalszej kolejności te słabsze projekty (choć i te słabe są przecież rewelacyjne). Lepszą opcją jest jednak przeplatanie lepszych i słabszych projektów. Najważniejsze, żeby najlepsze były na początku i na końcu, bo te potencjalny pracodawca przede wszystkim zapamięta.
Czyli przykładowo, jeżeli mamy 10 dzieł, którymi możemy się pochwalić układamy je w sposób następujący:

1 najlepsze
1 lepsze
1 słabsze
1 lepsze
1 najsłabsze
2 lepsze
1 słabsze
1 lepsze
1 najlepsze

W ten sposób potencjalny pracodawca od samego początku i później przez prawie cały czas będzie widział, że tworzymy naprawdę dobre dzieła, a jednocześnie będziemy mogli pokazać szerszy wachlarz dzieł niż te najlepsze z najlepszych. No i na koniec zostanie z wrażeniem wywołanym przez 1 z dwóch najlepszych naszych dzieł.

5.
W piątym kroku musimy wybrać formę prezentacji naszego portfolio.
Portfolio możemy stworzyć w formie pliku pdf, ppt dołączanego do maila lub strony internetowej, do której link umieścimy w swoim e-mailu.
I tu jeszcze uwaga – jeżeli któreś z naszych dzieł robiliśmy na konkurs, możemy obok naszych dzieł wrzucić informację o tym na jaki konkurs zostały złożone. I jeżeli zdobyliśmy nagrodę lub nawet wyróżnienie też warto to zaznaczyć.

6.
W szóstym kroku…
Jeżeli umieszczamy portfolio w sieci, musimy wybrać nazwę domeny, np. JanKowalski-webdesigner.pl, stworzyć stronę z portfolio i umieścić ją gdzieś w sieci.
Nazwa domeny powinna brzmieć poważnie i może nawiązywać do pracy której szukamy.

Jeżeli decydujemy się na dołączanie portfolio do maila w formie pliku pdf lub prezentacji ppt, trzeba pamiętać, żeby nazwa naszego e-maila brzmiała poważnie (najlepiej imię.nazwisko@domena).

7.
Siódmy krok dotyczy już konkretnie umieszczania portfolio w sieci.
A o tym gdzie i jak umieścić stronę w sieci już w kolejnej notce.

Tymczasem powodzenia przy tworzeniu portfolio.